Giro zmrznuté a na vode. Čaká jazdca opäť kurz prežitia? Zruší prejazd GAVI?
Počasie sa stáva novým silným protihráčom cyklistov na Gire. Môže ovplyvniť trasu pretekov aj jeho poradie.
Najprv v stredu doslova lialo, voda stála na ceste, jazdci promrzali. “Nemôžem sa dočkať teplej sprchy,” hovoril Pascal Ackermann, víťaz piatej etapy do Frascati.
“Toto bol deň, kedy sa aj profesionálni cyklisti pýtajú: Prečo sme cyklisti? Pritom som mal na sebe tri nepremokavé vrstvy, “dodával Nemec.
Pri štvrtkovej šiestej etape síce boli podmienky o dosť lepšie, ale jej úvodná časť propršela znova.A tá zima!
Studený front sa má teraz podľa meteorológov držať nad Gire viacmenej celý týždeň.
Z prvej polovice pretekov, ktorá sa na papieri javila ako relatívne ľahká, môžu tak voda a desaťstupňový chlad urobiť oveľa drsnejší test.
“Mrazivé dni si na vašich telách vyberajú daň, ktorá sa postupne načíta, “varuje Matt White, šéf stajne Mitchelton-Scott.
Doterajší líder pretekov Primož Roglič si vo štvrtok na štarte povzdychol, že z tej zimy stratil hlas a nemôže hovoriť.V úvode etapy potom spadol a roztrhol si dres, ale stratu rýchlo zlikvidoval, keď pelotón solidárne počkal na postihnuté.
“Za dažďa sa strojnásobuje význam voľby pozície, kde v pelotóne idete,” popisoval Chad Haga zo Sunwebu. “Je ťažké čítať v tých kalužiach ceste, čo len navyšuje stres. Zložitejšie počas etapy i jete, pretože lovíte jedlo pod oblečením a musíte pri tom dať ruky z riadidiel. ”
Čo sa asi stane, až závod vojde od 13. etapy do veľhôr? Podľa oznámenia organizátorov je momentálne zasnežený a neprejazdný aj priesmyk Gavia, ktorý je s 2 614 metrami strechou tohtoročného Gira. Je teda ohrozená kráľovská 16.etapa cez GAVI a Mortirolo (1 861 m).
Naposledy, keď v roku 2013 Giro zasiahla tak vytrvalá studený front, museli organizátori vypustiť z itinerára rad vrcholov a úplne zrušili etapu cez Stelvio a Gavia. Giro bolo vtedy oproti pôvodným plánom skrátené o osem tisíc výškových metrov.
Napriek tomu sa Giro 2013 zároveň stalo aj kurzom prežitie a jeho víťaz Vincenzo Nibali hovoril: “Krutá zima nahradila zrušené kopca. V tých mrazoch sme oveľa viac trpeli a spotrebovali ďaleko viac energie ako inokedy. ”
V sezóne 1988 naopak vtedajší riaditeľ pretekov Vincenzo Torriani jazdca do hustej chumelenice na Gavia pustil.Následkom bola etapa, o ktorej Gazzetta referovala pod titulkom: “Deň, kedy aj veľkí muži plakali.”
pazúry sa v snehovej búrke na vrchol GAVI bolo masochistické a schádzať dole hrôzostrašné. Na ceste plnej dier sa sneh menil v klzký ľad, vial ľadový vietor a nízka oblačnosť znižovala viditeľnosť na pár metrov. Mnohí jazdci mali zablokované brzdy.
Jiří Škoda, historicky prvý český cyklista v pelotóne Gira, o vtedajšom utrpenie na Gavia vo svojom rozprávaní pre knihu Príbehy Corsa rosa hovoril:
“Čiapočky sme mali od snehu, veľa chalanov šliapala v krátkych rukávoch. Jazdci tímu Seven Eleven dostali teplé veci, ale nám nemali športové riaditelia čo dať. Bolo zle. Do kopca to ešte stále ako-tak išlo, zato potom.Prvých päť kilák z vrcholu trať mierne klesala, než začal padák dole do Bormia. Vo 2300 metroch sme išli na snehu, prvýkrát sa dostavil tiež pocit obrovskej zimy.
Zjazd z Gavi bola muky, šialenosť. Radšej by som išiel ešte jeden kopec hore ako toto.
Skončil som v tej etape tridsiaty a dosť možno som sa stal tým posledným, kto Gavi regulárne zišiel, aj keď to musela byť na pohľad dosť smiešna kľučkovanie .
Niekto šiel pešo, mnohí ďalší sa zviezli načierno autom, ako mi rozprávali aj chalani z nášho tímu. Kamery na Gavi nemohli, kto vie, čo sa tam všetko dialo. Niektorí jazdci vzdali a schovali sa v barakoch po ceste, kde je potom do noci hľadali.
Do cieľa v Bormiu som dorazil k.o. Hodili na mňa deku a masér nás hneď odtiahol na hotel.Nebol som schopný udržať sa na nohách. Zaliezol som na izbe pod perinu a celý sa pod ňou klopal. Ďalšie chlapci trpeli podobne. Dostal som sa do sprchy a začal sa v nej zahrievať, ale ako na to zmrznuté telo prišla teplá voda, dostavila sa druhá fáza bolesti, priamo katastrofálne.
Išlo o najhoršiu etapu, akú som kedy v cyklistike zažil. ”
Tento rok, aj keby Gavia nakoniec nebola zapadnutiu a na hore by” len “pršalo, je možné, že bude obetovaná, práve kvôli obavám z nebezpečného zjazde na mokrej vozovke. Nové pravidlá obmedzujúce pretekanie v extrémnych podmienkach už hazard z roku 1988 nepripúšťajú.
Mauro vegna, riaditeľ Gira, naznačil aj možný plán B: “V prípade zasneženej GAVI by sme mohli zaviesť pelotón dvakrát z rôznych strán na Mortirolo.Stále však veríme, že sa kráľovská etapa uskutoční podľa pôvodného plánu. ”
Ak naopak organizátori budú nútení ubrať GAVI aj niektoré ďalšie vrcholy nad 2000 metre, zmení to aj charakter pretekov. Potom to budú mať kovaní vrchára z radov najväčších favoritov pretekov rozhodne zložitejšie, aby v horách zlikvidovali prípadnú stratu na excelentného časovkáře Primoža Rogliče.