Českému hokeju sa zmena dresu vypláca, firmy však stále parazitujú na znaku
Počas tohtoročného majstrovstiev sveta ponúka na predaj rôzne typy dresov hokejovej reprezentácie asi dve desiatky e-shopov a záujem vzrástol oproti vlaňajšku približne na štvornásobok. “Najrozšírenejšie sú univerzálne dresy so štátnym znakom na hrudi,” potvrdila iDNES.cz obsahová manažérka Heureka.cz Alexandra Čermáková.
Napríklad veľký e-shop s hokejovou tematikou fanda-nhl.cz pôvodnej dresy so znakom už len dopredáva a inak ponúka veľa produktov národného tímu s novým dizajnom. “Ponúkame iba originálne a oficiálne licencované dresy a patríme medzi vybrané partnermi predajcov, ktorí môžu tieto oficiálne výrobky predávať,” napísal riaditeľ firmy Pavel Ronovský.Oba varianty dresov majú v ponuke aj obchody Sportissimo alebo Kaufland.
Rad iných obchodníkov to však vyriešila “postarom.” Tesco predáva iba dresy so štátnym znakom, Mall.cz varianty so znakom alebo vlajkou. “Reprezentačný dresy novo nenesú primárne štátne symboly a v dôsledku toho podliehajú exkluzívne predajné licenciu. Na Mall.cz preto fanúšikovia nájdu staršiu verziu dresov, evokujúce štátne symboliku, ktoré sa stále tešia veľkej obľube, “ponúkla vysvetlenie tlačová hovorkyňa Táňa Lálová.
Vyššie cenou licencovaných dresov argumentuje aj reťazec Globus. “Dresy s novým znakom sú na trhu podstatne drahšie ako staršie verzie.Nie sme špecializovanú hokejovú či športové predajňou, preto je pre nás relevantné taká ponuka, ktorá vyhovie potrebám väčšiny našich zákazníkov, “odpovedala na otázku hovorca Globusu Rita Gabrielová.
Najkrikľavejšie príklad však predviedla spoločnosť OKAY Elektro. Tá k vybraným televíziám ponúka “hokejový dres v hodnote 990 korún zadarmo”, pričom dizajn okato kopíruje súčasnú podobu drese podliehajúce licenciu, len miesto nového loga je použitý štátny znak.
“Parazitujúce aktivita OKAY Elektra je jasným príkladom zneužitia dresov.Vzali vzor súčasného drese a namiesto symbolu leva na neho dali veľký štátny znak a ešte svoje logo, “upozornil iDNES.cz Petr Nitsche, vedúci oddelenia hokeja spoločnosti BPA sport marketing, ktorá je výhradným marketingovým partnerom hokejového zväzu.
Z BPA firmu vyzvali k náprave, tá reagovala len tým, že zo všeobecného facebookového profilu stiahla odkaz na dresy. Pritom na stránkach pobočky Jablonca nad Nisou stále visela fotografie “zpatlaného” drese.Redakcia firmu OKAY Elektro kontaktovala už v stredu, avšak do piatkového popoludnia žiadnu odpoveď nedostala.
“Na internete je záplava produktov pochybného pôvodu a my evidujeme a riešime rôzne prípady. Je prekvapujúce, že sa takého konania neštíti aj renomované spoločnosti, ktoré sa inak prezentujú vo svojich firemných kódexoch, “hnevá sa Nitsche. “Ak niekto má záujem spojiť s emóciami, ktoré vo verejnosti iniciuje český hokej, môže sa na nás obrátiť.Je to iste korektnejšie riešenie, než prípadné súdne spory a pokuty, “dodáva zástupca BPA.
Je pochopiteľné, že z parazitovanie na hokejovej reprezentácii Český hokej (od vlaňajška nový názov hokejového zväzu) radosť nemá. “Je určite na každom fanúšikovi, čo si kúpi, a s čím sa chce asociovať.Chápem, že pre mnohých je určujúci dumpingové cena, avšak kúpou týchto fake produktov, ktoré nemajú nič spoločného s českým hokejom, podporujú iba daného parazitujúceho predajcu, nie hokej, ktorému fandí, “píše Nitsche.
v hľadisku počas zápasov českého tímu na prebiehajúcom majstrovstvách sveta sa objavuje veľa starších dresov so znakom, ktoré si fanúšikovia zaobstarali v minulosti, avšak čoraz častejšie sú vidieť aj nové dresy. “Prvého štvrť roka po uvedení nového merchandisingu mali fanúšikovia v oficiálnom predaji možnosť kúpiť si ako nový, tak starý dres, pričom nových dresov bol predaný zhruba päťnásobok.To je nad pôvodným očakávaním, “napísal iDNES.cz priamo z dejiska MS tlačový hovorca hokejového zväzu Zdeněk Zikmund.
“Máme údaje za obdobie jún 2018 – január 2019, kedy vzrástli tržby z predaja merchandisingu (dresy, tričká, čiapky, šály,…) na oficiálnom e-shope v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 41% a tržby v oficiálnom kamennom FANSHOPY o 44%. A vzhľadom k majstrovstvám sveta v blízkej Bratislave a juniorskému svetovému šampionátu v Českej republike je veľmi pravdepodobné, že do konca roka budú prinajmenšom dvojnásobné, “dodal.
“Podľa našich aktuálnych informácií predaj nového slovenského dresu na slovenskom počas MS tvoria 64% všetkých tržieb predaja merchandisingu českého hokeja.Ak sa zrovnajú tržby na kamenných predajniach či na e-shope v období týždeň pred MS + prvé tri dni MS, tak evidujú nárast o 230% oproti minulému roku. Najväčší záujem je tradične okrem dresov o textil, najmä potom o šiltovky, tričká či šály, “doplnil Nitsche.
Kým nosili hokejisti na dresoch štátny znak (od roku 1993 do 2018), mohol repliky dresov vyrábať v podstate ktokoľvek. Štátny znak totiž nemožno autorsky chrániť.A hokejový zväz na tom stratový. Informácie: https://szvp.sk
“Len v prípade dresov, fanúšikovských šálov a podobne sa odhady čierneho trhu pohybovali nad 10 miliónmi korún ročne,” vyčíslil vlani v júni pre iDNES.cz hovorca zväzu Zdeněk Zikmund.
Preto sa hokej logicky rozhodol vytvoriť vlastný brand národného tímu, aby peniaze z predaja putovali do zväzové pokladne, poťažmo na ďalší vývoj českého hokeja. Nové dresy s novým logom Český hokej odhalil v júni 2018 a každý, kto teraz chce vyrábať čokoľvek oficiálne spojeného s hokejovou reprezentáciou, musí mať od zväzu licenciu.
Podobnou cestou ako Česi sa chceli pred domácim šampionátom vydať aj Slováci .Lenže tam sa do zmeny loga na drese zapojili politici a bleskovo novelizoval zákon o štátnych symboloch, podľa ktorého sa hokejisti vrátili k pôvodnému dresu. A to pritom Slovenský zväz urobil len kozmetickou zmenu – štátny znak s dvojitým krížom: modré trojvrší – pretvoril na tri hokejky…